Menu
15

مفهوم UX burnout در طراحی سایت و روش های جلوگیری از آن – قسمت اول

مفهوم UX burnout در طراحی سایت و روش های جلوگیری از آن – قسمت اول

شاید شما با مفهوم UX burnout در طراحی سایت آشنا نباشید یا اصلا این کلمه به گوش شما نا آشنا باشد . اما حتما وقتی در حال دیدن سایت ها و یا آپ های مختلف در اینترنت بوده اید از شباهت آنها خسته و یا کسل شده اید . بسیاری از کاربران هنگامی که سایتی را می بینند می فهمند که این سایت شبیه سایت های دیگر می باشد و نوعی حس کسل بودن به آنها دست می دهد . همین حس هنگام ایجاد UX در طراحی سایت رخ می دهد که مفهوم UX burnout  را به خود می گیرد . در واقع UX burnout  نوعی فرسودگی هنگام تولید فرآیند طراحی در مقابل ایده نوع هنگام طراحی سایت می باشد .


ایجاد یک تجربه کاربری (UX) بسیار پیچیده و دارای فرآیند چند وجهی است ، این روش نیاز به طیف وسیع و گسترده ای از مهارت ها و ایجاد یک جریان ثابت از خلاقیت ها با تمرکز بر روی کاربران می باشد . همچنین طراحی UX دارای یک چرخه تکراری بی حد و حصر فرآیند ها است که از لحاظ تئوری هرگز به پایان نمی رسد . یکی از طراحان مشهور به نام Neville Brody بیان می کند :"طراحی دیجیتالی مانند نقاشی است با این فرق که جوهر آن هرگز خشک نمی شود "و این حرف کاملا درست می باشد . اگر چه نقاشان فقط هدف آنها رضایت یک شخص و یا گروه می باشد در حالی که طراحی UX در سایت ها نیازمند رضایت تمامی بازدید کنندگان است ، مخاطبانی که هر روز سلایق آنها در حال تغییر کردن است . مواردی که گفته شد به شدت باعث ایجاد فرسودگی در طول مدت طراحی می شود و معمولا بعد از دوساعت از طراحی این فرسودگی آغاز می شود .


بر طبق آمار به دست آمده مواردی مهمی که باعث فرسودگی در هنگام طراحی UX می باشد به صورت زیر است :

طراح ممکن است از گوش دادن خسته شده باشد

 طراحی و ساخت یک تجربه کاربری (UX) خوب نیاز به گوش دادن و همدلی بر روی بخشی از طراحی دارد . در واقع تنها با درک درست و فهمیدن مشکلات می توان یک راه حل خلاقانه ایجاد کرد اما گوش دادن و فهمیدن درست درخواست ها باعث گرفتن انرژی زیاد از طراح می شود و هنگامی که زمان گوش دادن زیاد طول بکشد طراح دچار نوعی سردرگمی خواهد شد و بازدهی و گوش دادن و در نتیجه فهم درست از مسئله را پیدا نخواهد کرد . و این مسئله زمانی است که طراح باید به مشتری خود بگوید بس است !!! اما بقول طراح معروف فرانک شیمرو (Frank Chimero) "مردم از طراحی که نخواهد حرف مشتری را گوش بدهد فراری هستند" بنابراین طراح باید به تمامی صحبت های مشتری گوش بدهد بدون آنکه مشتری بفهمد چنین بازدهی را ندارد و این یکی از عوامل فرسودگی در هنگام طراحی می شود . اما اقدام عملی برای جلوگیری از آن چیست ؟ با تکنیکی به نام timeboxing طراح می تواند انرژی خود را حفظ و در تمامی مدت پرانرژی باقی بماند . مطالعات نشان می دهد هر انسان به طور میانگین می تواند 40 دقیقه بر روی یک موضوع تمرکز کامل داشته باشد . با استفاده از روش timeboxing که بر اساس افزایش بهره وری در مدت معین استوار است شما بعد از مدت معین از مصاحبه یک استراحت چند دقیقه ای نیاز دارید . نیاز نیست حتما استراحت شما در طول مصاحبه معلوم باشد شما می توانید پس از مدت معین با بلند شدن و یک آب خوردن و صحبت در مورد مواردی که مورد علاقه دو طرف می باشد استراحت کنید خوشختانه به دلیل اینکه طراحان با مردم بسیار در حال تعامل هستند می توانند به راحتی با آنها تعامل کنند بنابراین وقتی خسته شده اید نیاز نیست نشان دهید که خسته هستید فقط با مهارت های که از تعامل با مردم یاد گرفته اید بهره ببرید و استراحت کنید مطمئن باشید مشتری نیز بعد از 40 تا یک ساعت صحبت خسته است و  او نیز همین تعامل و استراحت را نیاز دارد . بسیار خوب الان نیز شما احساس خستگی می کنید بنابراین این مقاله را در اینجا به پایان می رسانیم و روش های دیگر UX burnout در طراحی سایت را در مقاله بعدی توضیح خواهیم داد .

 

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (95)
گروه خبر: طراحی سایت, UX
کد خبر: 1631


  • مفهوم UX burnout در طراحی سایت و روش های جلوگیری از آن – قسمت اول