Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
13

طراحی تجربه کاربری بدون تجربه مشتری شکست خواهد خورد ؟!

طراحی تجربه کاربری بدون تجربه مشتری شکست خواهد خورد ؟!

اگرچه طراحی تجربه کاربری (UX) و تجربه مشتری (CX) از مفاهیم متفاوت می باشند . در واقع تجربه مشتری مجموعی تجربیاتی است که فرد از تعامل با علائم تجاری، سایت شرکت و محصولات به دست می آید . تجربه کاربری (UX) تجربه ارتباط محصول و یا سایت با کاربر می باشد یک تجربه کاربری مناسب کاربر را قادر می سازد بدون نیاز به جستجو و صرف زمان به آسانی به صفحات مورد نظر خود دست یابند . وظایف یک تجربه کاربری معمولا توسط یک مهندس و یا یک تیم مهندسی انجام می شود . تجربه مشتری (CX) مجموعه کامل از تعامل کاربران و یا مشتریان با نام تجاری شرکت می باشد همچنین معیار CX با تمایل به ادامه استفاده از محصولات شرکت و توصیه به دیگران محاسبه می شود یک CX مناسب به افراد اجازه می دهد تا از یک تعامل حرفه ای و مثبت با شرکت لذت ببرند و در ذهن مخاطب خود تصویری ایجاد نماید . وظایف مشتری معمولا توسط مدیر بازاریابی ، تحلیلگر کسب و کار ، مدیر پروژه ، مدیر CRM و مشتری انجام می شود .


تجربه کاربری خوب به معنای تجربه مشتری خوب نیست

دلیل اول : هنگامی که یک طراح از هاداف تجربه مشتری (CX) آگاهی کامل ندارد شکافی بین UX و CX ایجاد می شود . توجه داشته باشید ایجاد یک محصول که بتوان با آن به آسانی کار کرد فقط یک قدم می باشد ولی ایجاد محیطی که مشتری خدمات و پیشتیبانی عالی دریافت کند معمولا چالش برانگیز است .


دلیل دوم : فقدان پشتیبانی : نمونه های بی شماری از محصولات عالی با کاربری کامل وجود دارد اما تیم های پشتیبانی آن توجه خاصی به مشتری برای تعامل انجام نمی دهد .


دلیل سوم : درمان همه مشتریان به طور یکسان : یک تجربه کاربری خوب ممکن است برای گروهی از کاربران بسیار علی به نظر برسد اما ممکن است برای گروهای دیگر شامل طیفی از سوال ایجاد کند که نیاز به پشتیبانی برای برطرف کردن آن دارد . حتی یک پروژه ایده آل UX می تواند نیازهای مختلفی از تجربه مشتری داشته باشد که باید به آن توجه کامل انجام شود تا ابهامات آن از بین رود .

تفاوت بین UX و CX وقتی نمایان می شود که کاربر فقط یک کاربر باشد و مشتری فقط یک مشتری در بعضی اوقات به علت اینکه کاربر به مشتری تبدیل می شود این تفاوت دیده نمی شود . اگرچه CX و UX دو چیز متفاوت هستند ولی سوال اینجا مطرح می شود آیا باید جداگانه به حل آنها در یک شرکت پرداخت ؟ نظرات مختلفی در مورد آن وجود دارد اینکه چه کسی بیشترین مشتریا را برده و پروژه های موفق تری را ارائه کرده است . در سال 2014 بر اساس یک بررسی صورت گرفته توسط موسسه Forrester Research شرکت ها دارای تیم های UX و CX می باشند و 38 درصد آنها ترجیح می دهند که تیم های UX و CX خود را جداگانه نگه دارد و 13 درصد از شرکت ها تلاش می کنند این دو تیم را با یکدیگر ترکیب نمایند .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (61)
کد خبر: 1945


  • طراحی تجربه کاربری بدون تجربه مشتری شکست خواهد خورد ؟!