Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
14

ویژگی های طراحی تعاملی و تفاوت آن با UX

ویژگی های طراحی تعاملی و تفاوت آن با UX

امروزه در دنیای زندگی می کنیم که دارای دستگاههای دیجیتالی لمسی و سایت های با پیمایش اسکرول های نامحدود هستیم . بسیاری از آنها در تلاش برای تعامل بهتر با کاربران طراحی و تولید می شوند . ما در این مقاله می خواهیم به درک درستی در مورد تعامل کاربران با سایت و یا دیوایس های موجود بپردازیم . سوال اینجاست که طراحی تعاملی چیست؟ اصطلاح طراحی تعاملی چند دهه پیش با معرفی سیستم های جهت تعامل با کاربران تعریف شد . رابط های جدید مجموعه ای جدید از چالش های را برای طراحان گرافیک سنتی ارائه دادند و بدین صورت یک رشته جدید طراحی وب ایجاد گشت . براساس انجمن طراحی تعاملی ، طراحی تعاملی بر روی طراحی کاربر محور متمرکز شده است و براساس درک واقعی کاربران از جمله تجارب ، اهداف ، نیازها ، خواسته ها و وظایف آنها می باشند . این نظم و انضباط از دیدگاه کاربران طراحی شده اما در عین حال تلاش می کند تا نیازهای کاربران را با قابلیت های فنی و اهداف کسب و کار سایت متعادل سازد و یا با طراحی تعاملی چالش های طراحی پیچیده را برطرف نماید .

طراحی تعاملی در مقابل طراحی تجربه کاربری :

مانند طراحی UX ، طراحی تعاملی برای ایجاد تعامل صحیح بین کاربران و محیط آنها تکامل یافته است با این وجود تفاوت های ظریفی بین این دو وجود دارد . به عنوان مثال طراحی تجربه کاربر برای هر جنبه از یک سیستم و یا نرم افزار پاسخگو است اما طراحی تعاملی تنها تعامل بین کاربران و دستگاه/کامپیوتر متمرکز شده است . علاوه بر این طراحی UX به پرسش از اینکه آیا مردم از سیستم یا محصول استفاده می کنند یا نه جواب می دهد در حالی که طراحی تعاملی اغلب از این بینش برای ارائه مدل های طراحی و نمونه اولیه استفاده می کنند . در حقیقت طراحی تعاملی باید یک رشته UX چندگانه را ایجاد کنند تا یک سایت یا محصول ، کاربر پسند ، مفید و با ارزش ایجاد شود.


چه چیزی باعث ایجاد طراحی تعاملی خوب می شود ؟

چندین نویسنده و متخصص مانند آلن کوپر و Jef Raskin درباره چگونگی ایجاد طراحی تعاملی خوب مباحثی را نوشته اند که ما به برخی از آنها خواهیم پرداخت .

طراحی باید به هدف هدایت شود : یکی از مهمترین شیوه های طراحی تعامل ، طراحی مبتنی بر هدف می باشد بنابراین طراحی تعاملی باید بداند چگونه می تواند بینش مشتریان خود را در طراحی ایجاد نماید . فرآیند زیر UX به عنوان بهترین نقطه شروع برای همکاری با کاربران می باشد تا بهترین پاسخ طراحی را بیان کنند :

شخصیت کاربر : براساس روان شناسی و رفتار مخاطبان هدف سایت نیاز به ایجاد کاربران و دخیل کردن آن ها در هنگام تصمیم گیری جهت طراحی می باشد .

سناریو های کاربر : سناریو کمک می کند درباره تعامل کاربر با سایت و یا محصول توضیحی داده شود . طراحان نیاز به کشف زمینه های دارند که کاربر با محصول تعامل می کند .

نقشه تجربه کاربری : نقشه تجربه کاربری تمامی شرایط تعامل کاربر با سایت را ثبت می کند همچنین این اطلاعات شامل شرایط و احساسات خارجی کاربر هنگام تعامل را نیز ثبت می کند.


طراحی تعاملی باید آسان و راحت باشد : این یک اصل می باشد اگر سایت و یا محصول شما قابلیت استفاده راحت را نداشته باشد واضح است که هیچ کس آن را نمی خواهد . سهولت در استفاده از سایت باعث می شود کاربر زودتر به هدف خود دست یابد . درست مانند طراحی UX ، طراحی تعامل نیاز به در نظر گرفتن ذاتی رابط ها دارد تا سیستم پایه را درک و استفاده کند . بنابراین هنگام طراحی تعاملی این نکته را طراح باید به یاد داشته باشد باید کاربران و مردم بتوانند به صورت گسترده و روان از سایت استفاده نمایند بدون آن که زمان زیادی را صرف پیدا کردن موارد مورد نیاز خود در سایت نمایند .

نگاهی به نشانه ها اساسی در سایت : مهم است که در مورد نشانه ها تمرکز خاصی هنگام طراحی وجود داشته باشد . منو یک سایت باید مانند یک منو باشند در غیر اینصورت کاربران سردرگم شده و سایت را ترک می کنند . نشانه ها اساسا به عنوان استعاره ها کار می کنند ، به مردم می گویند که چرا آنها باید با یک المان خاص برای برقرار کردن هدف ارتباط ایجاد نمایند از سوی دیگر Affordances ارتباط بین کاربر و محیط خود را تعریف می کند . طراحان نیاز به نشانه ها و هزینه ها در طول طراحی به صورت مداوم دارند.

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (54)
گروه خبر: طراحی سایت
کد خبر: 1955


  • ویژگی های طراحی تعاملی و تفاوت آن با UX