Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
27

طراحی تجربه کاربری (UX) پیوند در زنجیره زندگی محصول

طراحی تجربه کاربری (UX) پیوند در زنجیره زندگی محصول

مفهوم تجربه کاربری پیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است شرکت ها به این درک رسیده اند که اگر می خواهند در بازار رقابت باقی بمانند باید هر چه بیشتر به این مفهوم توجه بیشتری انجام دهند و آن را به کار گیرند . ما در این مقاله می خواهیم به مفهوم چرخه عمر محصول و عنصر UX آن می پردازیم . چرخه زندگی محصول به صورت زیر می باشد :

·         مفهوم

·         پژوهش

·         توسعه

·         محتوا

·         معماری / جریان

·         نمونه سازی

·         آزمایش کردن

·         تثبیت و اصلاح

·         قابلیت استفاده

·         طراحی بصری

·         پیاده سازی

·         بازاریابی

·         نصب و راخ اندازی

·         حمایت کردن

·         آموزش

·         ارتقا / جایگزینی

این موارد شاید شامل همه محصولات به کار برده نشوند و بسته به نوع محصول ایجاد شده تعدادی از آنها حذف گردند . این عناصر یک زنجیره کامل از یک محصول می باشند و آن را تشکیل می دهند اما لزوما فرآیند را تعریف نمی کنند زیرا ممکن است برخی از عناصر در دو یا چند مرحله درگیر شوند در حالی که برخی دیگر اصلا درگیر آن مرحله یا مراحل نباشند .


همچنین این نوع شیوه نگاه کردن به محصولات باعث شده است هر یک از عناصر در تولید محصول به یک فرد و یا یک تیم داده شود و بنابرای سلایق شخصی در آن فرآیند تولید محصول به کار برده شود که باعث تاثیر بر روی کیفیت نهایی محصول می شود . در واقع همین امر باعث می شود مبحث تجربه کاربری در هنگام طراحی محصول و یا سایت باعث کنترل تاثیر سلایق بر روی محصولات شود . در واقع یک نگرش بد نسبت به تجربه کاربری که درست نمی باشد این است که تجربه کاربری بیشتر بر روی طراحی بصری کاربر و زیبای سایت و یا محصول متمرکز شده است و به مراحل دیگر کاری ندارد در صورتی که چنین حرفی کاملا اشتباه است هنگام تولید محصول و یا طراحی سایت باید تمامی مراحل متخصص UX و یا تیم UX در آن نظارت کامل داشته باشد تا فراموش نشود که کاربران هستند که می خواهند از محصول و یا سایت نهایی استفاده کنند و سلایق شخصی که به این تعامل لطمه می زنند جای برای آن وجود نخواهد داشت . در واقع در هر مرحله از طراحی سایت و یا محصول UX کاران همراه با عناصر و عوامل آن مرحله به ایجاد آن بخش می پردازنند .


به همین دلیل است که جنبه های همکاری UX اغلب مهم تر از سایر بخش های زنجیره ای است . به عنوان یک طراح UX شما باید با بازاریابی ، فروش ، توسعه ، پشتیبانی ، آزمایش و ... همکاری تنگاتنگی داشته باشید . وظیفه یک طراح UX این است که از همه مراحل و موارد آگاهی داشته باشد و مشکل را با راه حل های قابل قبول حل کند و نتایج آن را به هر عنصر و یا مراحل از زنجیره فرآیند محصول و یا سایت مرتبط سازد .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (98)
کد خبر: 2039


  • طراحی تجربه کاربری (UX) پیوند در زنجیره زندگی محصول