Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
31

تفاوت و رابطه بین قابلیت استفاده و تجربه کاربری

تفاوت و رابطه بین قابلیت استفاده و تجربه کاربری

مفاهیم طراحی سایت بسیار گسترده و در بعضی اوقات بسیار نزدیک به هم هستند دو مفهوم قابلیت استفاده و تجربه کاربری نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند . ما در این مقاله قصد داریم تفاوت و ارتباط بین این دو مفهوم را توضیح دهیم . بر طبق استاندارهای ISO قابلیت استفاده یعنی اثر بخشی و رضایتمندی که کاربران در رسیدن به اهداف مشخص در محیط خاص مانند سایت ایجاد می شود در حالی که تجربه کاربری تمامی جنبه های تجربه کاربر در ارتباط با سایت و محصولات ، خدمات را بیان می کند . در واقع هدف از قابلیت استفاده در سایت این است که کاربران بتوانند با سایت به راحتی تعامل داشته باشند و از آن استفاده نمایند در حالی که هدف از تجربه کاربری این است که کاربر قبل از استفاده ، در حین استفاده و پس از آن از سایت رضایت کامل داشته باشند . بنابراین قابلیت استفاده به سهولت کار کاربران در سایت می باشد در حالی که تجربه کاربر مربوط به نحوه برخورد کاربران و رضایت آنها در تعامل با سایت برای رسیدن به اهداف خود می باشند . مثال های متنوعی در مورد مقایسه این دو مفهوم وجود دارد مثال های مانند علم (استعاره از قابلیت استفاده) در مقابل هنر( استعاره تجربه کاربری) و یا بزرگراه(قابلیت استفاده) در مقابل جاده کوه و پر پیچ و خم( تجربه کاربری ).


در واقع بزرگراه نشان دهنده راحتی راندن یک ماشین در آن است حال آنکه شاید در آن کسل کننده به نظر برسد در حالی که تجربه کاربری یک راه پر پیچ و خط ولی جذاب برای کاربران و برانگیختن احساس آنهاست . قابلیت استفاده شامل آن دسته از کارکنانی است که بر طراحی رابط کاربری یک سایت تاثیر می گذارد در حالی که تجربه کاربر نیازمند تلاش های جمعی و یکپارچه کارکنان از بخش های مختلف از قبیل مهندسی ، بازاریابی ، طراحی گرافیک و طراحی صنعتی و همچنین طراحی رابط کاربری است . با وجود آنکه تجربه کاربری مستلزم تلاش بیشتر برای انجام کارهای خوب است ، نتایج آن تاثیر بیشتری دارند . هنگامی که به درستی در یک سایت انجام شود ، تجربه کاربر به طور موثر ارتباط بین کاربر و نام تجاری را افزایش می دهد .


رابطه بین قابلیت استفاده و تجربه کاربر

قابلیت استفاده یک مفهوم کوچک در مقابل تجربه کاربری می باشد زیرا تنها در سایت مورد استفاده قرار می گیرد در مقابل تجربه کاربری نتیجه ارائه ، عملکرد سیستم ، رفتار تعاملی و قابلیت کمک از سیستم تعاملی می باشد . این اساسا بدان معنی است که تجربه کاربر شامل جنبه هایی مانند عوامل انسانی ، طراحی ، ارگونومی ، دسترسی ، بازاریابی و همچنین قابلیت استفاده است .  شما در شکل زیر نیز می توانید رابطه این  دو را مشاهده نمایید .

 

 

 

تعداد امتيازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (61)
گروه خبر: طراحی سایت
کد خبر: 2062


  • تفاوت و رابطه بین قابلیت استفاده و تجربه کاربری