Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
13

طراحی تجربه کاربری (UX) برای دکمه های CTA

طراحی تجربه کاربری (UX) برای دکمه های CTA

دکمه ها یکی از مهم ترین المان های سایت را تشکیل می دهند بخصوص اگر آنها را به عنوان CTA ها در سایت استفاده کنیم ، اگر یک دکمه در جای نامناسب و یا با یک رنگ اشتباه مورد استفاده قرار گیرد شاید تمامی آن بخش و یا آن صفحه فرود را تحت تاثیر قرار دهد . عمدا دکمه بخصوص دکمه های که نقش CTA را بازی می کنند به خاطر یکی از موارد زیر شکست خواهند خورد :

·         این دکمه در قسمتی قرار می گیرد که کاربر با آن ها نا آشنا می باشد

·         رنگ مناسبی برای دکمه در نظر گرفته نشده است

·         به طور شفاف مشخص نیست دکمه در کجای سایت قرار دارد و باید به دنبال آن گشت


با توجه به تعریف UX برای دکمه های به خصوص دکمه های CTA ، آنها را به سه دسته تقسیم می شود :

·         مثبت و نشان دهنده تغییر : طیفی از دکمه ها در سایت وجود دارند که باعث عملیاتی بر روی وضعیت کاربران می شوند مثلا دکمه ثبت نام که اطلاعات کاربر را بر روی یک سایت ثبت نام می کند و وضعیت آن را به کاربر ثبت نام شده تغییر می دهند .

·         خنثی : تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند مانند دکمه لغو هنگام ثبت نام

·         منفی : اطلاعات را حذف و یا ریست می کند مانند دکمه ریست در فرم تماس با ما

تجربه کاربری برای دکمه ها بخصوص دکمه های CTA بیان می کند که رنگ دکمه ها باید شفاف و زیبا باشد تا کاربران بیشتری را جذب خود نماید ، اگر دکمه CTA با رنگ پس زمینه رنگ آمیزی شده است نه تنها باعث می شود به سختی شناسایی شود بلکه اعتماد کاربران ه آن دکمه از دست می رود همچنین رنگ ها باید طوری انتخاب شود تا دکمه برای اشخاصی که مشکل دید دارند نیز به خوبی مشخص شود ، اجازه دهید مختصری راجب برخی از رنگ ها توضیح دهیم . قرمز و سبز دو رنگی هستد که بسیار زیاد در سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند قرمز به معنی توقف و یا حذف می باشد ولی در برطبق آمارها در بعضی مواقع از رنگ سبز نیز کاربران را بیشتر مجاب می کند که بر روی آن دکمه با رنگ قرمز کلیک کنند حال باید کدام را بیشتر در دکمه استفاده کرد ؟ با توجه به تصویر زیر می توانیم بگوییم که قرمز و سبز در تضاد با یکدیگر در چرخ رنگ حرکت می کنند و بستگی به نوع کسب و کار که در زمان طراحی سایت می باشیم می توانیم از یکی از آنها استفاده نماییم .


همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ های شبیه به هم را در یک بخش استفاده نکنید مثلا وقتی رنگ پس زمینه آبی است استفاده از دکمه سبز که با آبی شباهت های زیادی دارد کاملا اشتباه می باشد . تصویر زیر می تواند به طراحان برای استفاده از رنگ در سایت کمک نماید تا بتوانند هنگام استفاده از آنها درست تصمیم بگیرند همچنین بهتر است رنگ دکمه و رنگ متن با هم به نوعی همخوانی داشته باشند .


استفاده از الگوی F

الگوی F استاندارد برای سایت هایی است که متن زیادی دارند مانند سایت خبری یا وبلاگ ها. چشمان کاربر در سراسر صفحه اسکن می شود، به سمت چپ به راست، سپس قبل از رها کردن و اسکن کردن در صفحه دوباره به چپ می رود. در مثال زیر شما می توانید به درستی نگاه چشم را به صفحات سایت ببنید و در نتیجه می توانید مواردی که نیاز به دکمه CTA می باشد را از طریق این مسیر به دست آورید.


استفاده از الگوی Z

این الگو زمانی مطرح می شود که محتوا بزرگ می باشند و چشمان کاربران به صورت حروف Z عمل می کند بنابراین در این نوع صفحات سایت که محتوا بدین ترتیب می باشند باید بدانیم در کدام قسمت دکمه CTA خود را قرار دهیم .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (113)
کد خبر: 2163


  • طراحی تجربه کاربری (UX) برای دکمه های CTA