Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
13

روش های که در UX ضروری است

روش های که در UX ضروری است

هنگام طراحی سایت و اعمال تجربه کاربری (UX) در آن طراح باید بداند چند مورد ضروری را اعمال نماید تا تجربه کاربری موفق را در سایت ایجاد کرده باشد . ما در این مقاله می خواهیم به این ضرورت های که طراح باید انجام دهد بپردازیم .

استفاده از کاربران و تحقیقات بر روی رفتار آن ها

استفاده از اشخاص برای اینکه طراح بداند چه قسمت های از سایت برای کاربران نهایی مشکل و دشوار طراحی شده است و یا خطا های احتمالی طراحی را برطرف نماید بسیار موثر است . همانطور که در راهنمای تست کاربردی توصیف شده است، این تحقیق معمولا شامل تست کیفی و کمی است. تحقیق کیفی مانند مصاحبه های کاربر، مطالعات میدانی و یا حتی یک مطالعه از خاطرات اشخاص بهترین راه برای درک فرآیندهای فکر ی کاربران است. تست های کمی مانند تجزیه و تحلیل و یا نظرسنجی نتایج انتزاعی بیشتری را در بر خواهد داشت .


سناریو کاربر

سناریو کاربر یکی از مهم ترین بخش های تجربه کاربری یک طراحی محسوب می شود ، سناریو کاربر همان اهدافی است که یک کاربر می خواهد در سایت انجام دهد مثلا فرض کنید می خواهید هدیه روز مادر را برای مادر خود در یک فروشگاه اینترنتی خریداری کنید اینکه گام به گام مراحل این کار انجام شود تا به مرحله پایانی یعنی هماند خرید کالا برسیم یک سناریو کاربر گفته می شود اینکه کاربر به چه شکل اقدام به انجام این کار می کند بسیار مهم می باشد .


مواردی مهم در این مرحله در تجربه کاربری وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد :

رفتار : اینکه بیشتر کاربرانی که وارد سایت شما می شوند دارای چه رفتاری هستند، علاقه آن ها به چه چیزی های می باشد و آیا با تصاویری بیشتر جذب محصول می شوند و یا بیشتر دوست دارند جزئیات محصول را قبل از خرید بخوانند.

محیط : بیشتر کاربران شما از چه راههای و در کدام دیوایس ها وارد سایت شما می شوند این باعث می شود تمرکز طراح هنگام طراحی بیشتر به آن موارد متمرکز شود.

عوامل خارجی : سرعت اتصال اینترنت چقدر است این باعث می شود طراح بداند تقریبا چه حجمی از صفحه را برای کاربران خود در نظر بگیرد اگر مثلا سرعت 2 مگابایت باشد و بیشتر کاربران بتوانند با این سرعت به سایت وصل شوند در نوع طراحی که کاربران حداکثر می توانند با 512 کیلو بایت وارد سایت شود تاثیر مستقیم خواهد داشت .

نقشه سفر مشتری

نقشه سفر مشتری شبیه سناریو کاربر می باشد اما با کمی تغییر در سناریو کاربر انجام می شود ، نقشه سفر مشتری براساس اطلاعات جمع آوری شده از رفتار کاربران و سناریوهای کاربر ترسیم می شود. این فقط موضوع ترکیب رفتار کاربران (شخصیت) با نحوه ارتباط آنها با سایت (سناریو کاربر) است. به طور کلی، یک نقشه سفر مشتری می تواند در قالب نمودار، مانند این الگو زیر انجام شود .

برخی از موارد مهم آن شامل موارد زیر می باشد :

·         هدف :  چه چیزی امیدوارند در این مرحله انجام شود؟

·         انتظارات : کاربران در هر مرحله و یا هر بخش سایت چه انتظاراتی دارند.

·         فرایند : چگونه آنها امیدوارند که هدف خود را به انجام رسانند؟ آنها در واقع چه کار می کنند؟

·         امتیاز به هر تجربه : هر مرحله از سایت بنا به رفتار کاربران تستی چه امتیازی خواهد داشت .

·         ارتقاء : براساس تمام اطلاعات قبلی ، چگونه می توان تجربه کاربری در سایت را ارتقا داد.


نوع جزئیات بستگی به بزرگی و کوچکی سایت دارد ، نقشه مسافرتی مشتری حتی می تواند به عنوان یک ممیزی طراحی محسوب شود ، نقشه مسافرتی مشتری می تواند باعث پیش بینی مسائل قبل از وقع را در هر فرآیند کاربری در سایت انجام دهد و از تجزیه و تحلیل موجود استفاده نماید .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (68)
کد خبر: 2165


  • روش های که در UX ضروری است