Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
14

تاثیر زمان بر طراحی تعاملی در سایت

تاثیر زمان بر طراحی تعاملی در سایت

چگونه می توان زمان را به نفع خود در طراحی تعاملی استفاده کرد ؟ آیا زمان قابل کنترل است ؟ . عناصر زمان بندی را می توان به سحتی توصیف کرد اما همه ما آنها را احساس می کنیم از ناراحتی و کسل شدن برای طول کشیدن یک شی برای بارگذاری و یا لود شدن یک صفحه سایت و... می توان آن را احساس کرد . صحبت ما در این مقاله توجه کردن به طول زمانی است که کاربر منتظر می ماند تا یک ویدئو ، یک صفحه ، یک انیمیشن و... به طور کامل انجام شود تا کاربران بتوانند آن را مشاهده نمایند .

زمان

زمان می تواند یک مفهوم دشوار برای درک باشد زیرا محدوده آن بسیار گسترده است. اما زمان دیجیتالی همان زمان انسانی نیست چرا که چند ثانیه می تواند تفاوت بین یک تجربه خسته کننده و یا یک تجربه خوب در سایت را رغم بزند از این رو آن را به روانشناسی بینادی می سپاریم . همچنین کاربران در یک تایم بسیار کم تصمیم میگیرند آیا در سایت باقی بمانند و یا نه و این زمان برای طراحان در جذب مخاطب بسیار حیاتی می باشد ، زمان بیش از یک پیشرفت خطی است زیرا تمام تعاملات در طول زمان اتفاق می افتد. همانطور که مالوف می گوید، ما واقعا می توانیم از سه دیدگاه جداگانه، سرعت، پاسخ، و زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.


سرعت

از لحاظ طراحی، قدمت مربوط به میزان چابکی در یک مقدار معینی از زمان است یعنی هر چه سریعتر بتوان کار را انجام داد بهتر می باشد، شاید بلافاصله به ذهن شما برسد خوب این یک مزیت محسوب می شود. ولی این حرف لزوما همیشه درست نمی باشد چرا که جریان تجربی بسیار مهمتر از تعداد قابل توجهی از اقدامات در دسترس می باشد که بتوان آن را در زمان کمتر انجام داد . همان طور که توسط قانون هیک توضیح داده شده است بسیاری از اشیاء رابط کاربری در حقیقت مانع تصمیم گیری می شوند . برای مثال یک فرم بزرگ ثبت نام را با یک فرم که همان فرم ثبت نام را به چند مرحله کوچک تر تقسیم کرده است مقایسه نمایید ، درست است یک فروم بزرگ تر زمان کمتری را برای پرکردن نسبت به یک فرم چند مرحله ای می برد اما فرم چند مرحله ای این  اجازه را به کاربران می دهد که فرم را بهتر و آسان تر درک نمایند . همین کار را بسیاری از سایت های بزرگ نظیر linkedin انجام داده اند.


زمان پاسخگویی

زمان پاسخ گویی در سایت مستقیما به سطح کنترل کاربر بستگی دارد برطبق صحبت های Jakob Nielsen مهم ترین زمان پاسخ برای محصولات دیجیتالی عبارتند از :

·         یک ثانیه و کنترل مستقیم : کاربر احساس می کند بر روی سیستم ارتباط مستقیم دارد و می تواند آن را دستکاری نماید مانند ابزار فیزیکی که آن را لمس می کند با آن رفتار می کند و یک تعامل عالی برقرار می شود

·         یک ثانیه و کنترل غیر مستقیم : درست است که کاربر متوجه تاخیر می شود اما همچنان احساس می کند که کنترل سیستم را در دست دارد برای مثال تاخیر بارگذاری در صفحات جدید یک سایت می تواند مثال این قسمت باشد .

·         ده ثانیه و کنترل کوچک : کاربر توجه خود را از دست می دهد و احساس قطع بودن بین خود و سیستم را به وضوح احساس می کند .

البته این نکته را باید فراموش نکرد که زمان پاسخ براساس وظیفه ای که کاربر به سایت و یا سیستم درخواست می کند متفاوت می باشد . مثلا بارگذاری یک داشبورد متنی در مدت زمان پنج ثانیه قابل قبول است اما باز کردن منو در این زمان غیر قابل قبول می باشد .


درک درست

اینکه چگونه ، در کجا و چرا یک سایت و یا برنامه کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد همه این موارد بر روی درک درست زمان تاثیر خواهد داشت . به عنوان مثال بازدید متوسط یک سایت بین دو تا چهار دقیقه می باشد در حالی که متوسط فروش محصولات در سایت های تجارت الکترویک تقریبا بیست و هشت دقیقه می باشد . اگر متوجه شوید که کاربران پیش از موعد سایت را ترک کرده اند ممکن است بخواهید در قسمت های از سایت اصلاحاتی را انجام دهید مثلا رنگ ، تایپوگرافی صفحه را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات به درستی در جای خود قرار دارند.

تعداد امتيازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (113)
کد خبر: 2172


  • تاثیر زمان بر طراحی تعاملی در سایت