Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
16

چند KPI برای تجربه کاربری در سایت که باید بدانید

چند KPI برای تجربه کاربری در سایت که باید بدانید

انسان دوست دارد هر چیزی را اندازه گیری نماید گرچه مقدار و یا عدد همه چیز را بیان نمی کنند اما بسیاری از همین ارقام آمارهای درستی از وضعیت موجود را به انسان ها و متخصصان خواهند داد . اما آیا می توان تجربه کاربری (UX) را اندازه گیری کرد ؟ با آنکه تلاش های تجربه کاربری برای بهبود کیفیت تعاملات کاربر و افزایش رضایت کلی متمرکز شده است که یک نتیجه کیفی محسوب می شود ، اما نیاز به اندازه گیری باعث پیشرفت در کیفیت نیز می شود. در واقع با KPI می توان UX را اندازه گیری کرد .


KPI چیست؟

شاخص های عملکرد کلیدی، که به KPI معروف می باشد، اندازه گیری که به سازمان کمک می کند تا پیشرفت را با اهداف خود تعریف و پیگیری کند. شاخص عملکرد کلیدی (KPI) که پیشرفت های مربوط به تجربه کاربری را نشان می دهد به عنوان KPI UX شناخته می شود. همچنین باید به یاد داشت که معیار تجربه کاربر با معیار استفاده آن در قسمت های فروش ، بازاریابی و یا مالی متفاوت می باشد . زیر آنها رفتار و نگرش انسان را منعکس می کنند، تیم های طراحی UX می توانند از دو نوع KPI استفاده نمایند : کمی و کیفی . KPI کمی می تواند شامل موارد زیر باشد :

·         میزان موفقیت وظیفه

·         زمان بر روی وظیفه

·         استفاده از جستجو در مقابل ناوبری

·         نرخ خطای کاربر

·         مقیاس قابلیت استفاده سیستم (SUS)

همچنین KPI های کیفی شامل موارد زیر می باشد :

·         انتظارات و عملکرد گزارش شده است

·         رضایت کلی

میزان موفقیت وظیفه

میزان موفقیت وظیفه که به آن که به ان نرخ تکمیل وظیفه نیز گفته می شود یکی از معیارهای اساسی محسوب می شود که نشان می دهد عملکردی که کاربر برای اهداف سایت مهم می باشد را تا چه اندازه توسط کاربران سایت انجام شده است مثلا پرکردن درست فرم ثبت نام و یا تکمیل سبد خرید و خرید از سایت . ما در این معیار می توانیم موفقیت را اندازه گیری نماییم .


زمان وظیفه

زمان وظیفه گاهی اوقات به عنوان زمان تکمیل وظیفه یا زمان کار نیز گفته می شود این معیار اساس زمان موفقیت کاربر را برای انجام یک عمل در سایت بر حسب دقیقه و ثانیه نشان می دهد . همین معیار می تواند یک معیار مفید برای تشخیص مشکلات باشد و به طور کلی معیار زمان کم به معنای تجربه کاربر بهتر محسوب می شود.

استفاده از جستجو در مقابل ناوبری

این یک معیار ارزشمند برای نشان داده موفقیت یا عدم موفقیت معماری ناوبری در طراحی سایت محسوب می شود معمولا کاربران هنگامی که می خواهند چیزی را در سایت پیدا کنند ابتدا به سراغ منو های سایت می روند این باعث می شود تعداد و یا درصد موفقیت ناوبری طراحی شده را کاملا توسط طراح احساس شود و برای بهتر کردن آن تلاش کند.


نرخ خطا کاربر

به طور کلی خطاها یک روش مفید برای ارزیابی عملکرد کاربر هستند. خطاهایی می تواند به طراحان سایت بگویند که چگونه بسیاری از اشتباهات انجام شده است . جایی که آنها در هنگام تعامل با محصولات و یا سایت با مشکل مواجه می شوند .


مقیاس قابلیت استفاده سیستم (SUS)

این یکی از ابزارهای به طور گسترده ای برای ارزیابی قابلیت استفاده و قابل درک محصول و یا المان های سایت توسط یک کاربر محسوب می شود . SUS یک راه برای اندازه گیری داده های کیفی، مانند رضایت از محصول محصول کاربر است.

KPI کیفی

اطلاعات کیفی معمولا جمع آوری آن ها دشوار است و به عنوان یک قاعده ارزشمندتر و آموزنده تر از اعداد خام هستند. بنابراین KPI های کیفی UX نیاز به ارتباط با کاربران واقعی را از طریق تست قابلیت استفاده، مصاحبه های کاربر محتوا می باشند . این نوع معیار وقت گیر است، نیاز به تلاش بیشتری دارد با این حال این نوع اطلاعات برای هر سازمان بسیار ارزشمند است.

تعداد امتيازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (79)
کد خبر: 2187


  • چند KPI برای تجربه کاربری در سایت که باید بدانید