Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
17

چگونه می توان UX را با دیاگرام درب (Doors Diagram) بهبود داد

چگونه می توان UX را با دیاگرام درب (Doors Diagram) بهبود داد

تجسم دانش شامل فرمت های تصویری مختلف ، طرح ها ، نمودارها ، تصاویر ، اشیاء و غیره است . در مورد صحبت برای نمودار های مفهومی ، روش های مختلفی وجود دارد روش های مانند گانت ، Ishikawa ، Mindmap ، فلوچارت و.. که می توان از آنها استفاده کرد . منطق نمودار درب (Doors Diagram) بسیار ساده می باشد . یک کاربر در نقطه ای از سایت قرار دارد و آنچه که باعث می شود کاربر از نقطه و یا محلی از سایت به محل دیگری از سایت حرکت کند (مانند وارد شدن به یک مکان به وسیله در آن ) و سپس تصمیم می گیرد که برای رفتن به مراحل بعدی چه کاری را انجام دهد که یک نقطه شروع دیگر نامیده می شود و دوباره توسط یک درب نشان داده می شود همچنین در این لحظه کاربر درب ها مختلف (میسرهای مختلف) دیگری را می بیند . نقطه شروع در یک سایت می تواند یک صفحه اصلی یا هرصفحه ای در سایت باشد ، سپس کاربر تعریف می کند به کجا برود که هدف را مشخص می کند .


برخی از هدف های کاربر در سایت می تواند شامل موارد زیر باشد:

·         خرید محصول و یا خدمات

·         ثبت نام در سایت

·         دانلود فایل و یا فایل ها در سایت


هر درب فرض شده می تواند شامل یک عنصر اطلاعاتی مانند متن ، دکمه ، پیوند ، شکل ، فضای سفید و .. باشد . عبور از یک درب به درب دیگر و از یک نقطه شروع به نقطه دیگر یک راهرو نام گذاری می شود . هر راهرو یک انتقال از یک عنصر به عنصر دیگر تلقی می شود . در مسیر نیز موانع و اشکالات UX ، اشتباهات ، لینک های خراب ، دکمه های مخفی و به طور کل موانعی که کاربران هنگام رسیدن به هدف با آن ها برخورد می کنند را نشان می دهد . در مجموع در این نوع نمودار چهار مانع وجود دارد :

·         [^] یک درب قفل شده است (با یک قفل قرمز به تصویر کشیده می شود)

·         [*] درب اطلاعات گمراه کننده ای دارد (با یک برچسب زرد در شیشه به نمایش گذاشته می شود )

·         [-] درب قابل رویت نیست (با خطوط نقطه ای نشان داده شده است)

·         [#] یک درب مرده است (با آجر نشان داده شده است)


در اینجا باید توجه کنیم که اگر مسیرهای بیشتری برای یک هدف وجود داشته باشد شاید کاربر سردرگم شود همچنین با افزایش درها ، نارضایتی و رغبت کاربران به ادامه کار کم تر می شود . ما می خواهیم موارد گفته شده را با مثال توضیح دهیم . مثلا سایت Dribbble نقطه شروع می باشد که با ثبت نام شروع می شود و یک مسیر بیشتر ندارد .

[*]کاوش لینک ها :

کاربر هنگام ورود با جمله ای روبروی می شود "شما هنوز به دنبال شخص خاصی نیستید."  برای پیدا کردن عکس ها و بازیکنان به لینک بالا اشاره می کند.

[-] درب قابل رویت نیست :

هنگامی که نظرات را کاربر می بیند انتظار دارد در پایان نظرات یک فرم برای درج نظر جدید وجود داشته باشد اما این فرم وجود ندارد ، روشن نیست چرا کاربر نمی تواند نظر جدید وارد کند .

روش نمودار درب (Doors Diagram) یکی از روش های موثر پس از طراحی سایت می باشد که مشخص می کند تا چه حد فرآیندها در سایت به خوبی عمل می کنند و با چه اصلاحاتی باید درسایت انجام شود.

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (67)
کد خبر: 2197


  • چگونه می توان UX را با دیاگرام درب (Doors Diagram) بهبود داد