Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
26

تاریخچه ردیابی چشم در طراحی

تاریخچه ردیابی چشم در طراحی

یکی از مهم ترین کارهای که طراحان باید در زمان طراحی سایت در نظر داشته باشند این است که تمامی بخش های سایت باید به صورتی طراحی شوند که به راحتی خوانده شود همچنین باید طراحی طوری ایجاد شود که با چشم های کاربران تطابق کامل داشته باشد ، در واقع ردیابی چشم که یک علم جدید در طراحی سایت محسوب می شود را باید در زمان طراحی در نظر داشت . در این روش مطالعات زیادی بابت چگونگی نگاه کردن کاربران به سایت انجام شده است تا مشخص شود بیشتر کاربران هنگام ورود به سایت دقیقا از کدام قسمت سایت شروع به دیدن می نمایند . ردیابی چشم در سایت ها به طور معمول با چندین روش صورت می گیرد این کار می تواند با استفاده از یک دستگاه ردیاب چشم در یک محیط کنترل شده توسط برخی از کاربران انتخاب شده صورت گیرد ،


یا دنبال کردن الگوهای ماوس ، ردیابی الگوهای کلیک کاربران و ایجاد نقشه های حرارتی و ... صورت گیرد . اگرچه ردیابی چشم باعث ایجاد طراحی درست و برنامه ریزی برای قرار دادن المان ها در جای مناسب خود می شوند ولی این روش جدید نمی باشد . اولین تحقیقات ردیابی چشم در اواخر دهه 1800 میلادی زمانی که لوئیس ایمیل براساس تحقیقات خود متوجه شد مردم به درستی یک متن را نمی خوانند و در واقع برخی از کلمات یک خط را بررسی کرده تا بدانند آیا اطلاعاتی که نیاز دارند را در این قسمت موجود می باشد یا نه . این اولین تحقیق درست از ردیابی چشم بوده است ، سال ها بعد در سال 1980 یکی از مشهورترین مطالعات ردیابی چشم بر روی تلویزیون NFL TV Joe Theismman انجام شد که نشان دهد چه قسمت های صفحه نمایش باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و کاربران بیشتر به آن قسمت ها نگاه می کنند و چه قسمت های کمتر مورد توجه می باشند . در سال 2006 بود که Jakob Nielsen ردیابی چشم را وارد طراحی سایت کرد او متوجه شد کاربران سایت با یک الگوی شخصی و با نوار افقی و سپس عمودی شروع به خواندن محتوای سایت می کنند .


یکی از متداول ترین روش های ردیابی چشم در سایت استفاده از نقشه گرما که بسیار شبیه به نقشه آب و هوا می باشد است . رنگ های مختلف بر روی نقشه سایت نشان می دهد چه قسمت های بیشتر مورد ردیابی چشم کاربران قرار گرفته است و چه قسمت های از اهمیت کمتری برخوردار است . براساس این روش و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بیشتر کاربران دوست دارند نگام تماشای سایت از الگوی مانند شکل F برای دیدن المان های سایت استفاده نمایند . آنها از گوشه بالا سمت چپ شروع به دیدن سایت می کنند و به سمت راست در یک خط مستقیم حرکت می کنند و به صورت عمودی از گوشه سمت چپ حرکت را ادامه می دهند . البته برخی موارد کاربران دوست دارند به شکل مثلث سایت را بررسی نمایند این حالت زمانی رخ می دهد که کاربران در جستجوی چیزی هستند که می خواهند سریع تر به آن دست پیدا کنند و بنابراین بخش های مختلف یک صفحه از سایت را مورد بررسی قرار می دهند . 

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (95)
کد خبر: 2255


  • تاریخچه ردیابی چشم در طراحی