Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
05

قوانین و حفظ حریم خصوصی کاربران در طراحی سایت

قوانین و حفظ حریم خصوصی کاربران در طراحی سایت

حریم خصوصی همیشه یکی از نگرانی های کاربران در فضای مجازی بوده است بسیاری از کاربران بخاطر نداشتن اعتماد برای پرکردن اطلاعات خود در سایت آن را ترک می کنند و این امر باعث شده است که مدیران سایت از درآمدی که از دست دادن این نوع کاربران که تعداد آن ها قابل توجه می باشد به فکر راه حل های متعدد برای رفع این مشکل باشند . همچنین بسیاری از کشورها قوانینی را برای این منظور اتخاذ کرده اند یکی از قوانینی که طراحان و توسعه دهندگان فضای مجازی بخصوص سایت ها باید آن را رعایت نمایند قوانین Privacy by Design (PbD) می باشد که چارچوبی را برای طراحان ، توسعه دهندگان و مدیران سایت و تمامی اپلیکیشن های فضای مجازی قرار داده است که همه آن ها باید تابع این قوانین باشند تا بتوانند از اطلاعات کاربران خود محافظت نمایند . PbD از دهه 1990 به عنوان چارچوبی برای آگاهی دادن به طراحان ، مدیران و توسعه دهندگان بود ولی کمتر فرد متخصصی به آن توجه داشت اما با استفاده بیشتر کاربران از سایت ها و اپلیکیشن ها و قرار دادن اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی نقش این قوانین پررنگ تر شد به طوری که اتحادیه اروپا قوانین دیگری نیز با عنوان GDPR تصویب کرده است که از سال 2018 به صورت یک قانون قابل اجرا می باشد . در واقع این قانون سعی می کند که حفاظا داده ها و اطلاعات کاربران را به شکل سخت تری برای مدیران سایت ها اتخاذ نمایند تا کاربران با آرامش و نگرانی کمتری بتوانند اطلاعات خود را در فضای مجازی قرار دهند . اما این قوانین چه هستند و چگونه در طراحی سایت و یا اپلیکیشن اعمال می شوند ما در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت .


در سال 1990 کشور کانادا اولین کشوری بود که قوانین PbD را توسط دکتر Ann Cavoukian ابداع کرد و بعدا این قوانین اصلاح و به عنوان اولین و موثرترین قوانین فضای مجازی مور استفاده قرار گرفت . چارچوب PbD حریم خصوصی به صورتی طراحی شده است که از وقایع به سرقت رفتن اطلاعات کاربران جلوگیری شود این چارچوب دارای چند اصل اساسی می باشد :

·         حریم خصوصی باید فعالانه باشد، نه واکنشی، و باید قبل از رسیدن به کاربر، مسائل مربوط به حریم خصوصی را پیش بینی کنند. حریم خصوصی نیز باید پیشگیرانه باشد، نه اصلاح کننده

·         حریم خصوص باید به صورت پیش فرض در طراحی رعایت شود و نیازی به اقدامات لازم کاربر هنگام ورود به سایت و یا اپلیکیشن نباشد .

·         حریم خصوصی باید در زمان طراحی و ایجاد سایت درون آن اعمال شده باشد و نباید به عنوان افزونه بعد از طراحی اعمال شود

·         استاندارهای حریم خصوصی باید قابل مشاهده ،شفاف ، باز ، مستند و مستقل و قابل تایید باشد . به عبارت دیگر فرآیند سایت و یا اپلیکیشن باید در معرض بررسی خارجی قرار بگیرد

·         حریم خصوصی باید کاربر محور باشد این بدان معنی است که حداکثر پیش فرض های حریم خصوصی ، گزینه های کاربر پسند و آگاه کننده از طریق تغییرات به صورت شفاف ارائه شود تا کاربرا درک درستی از آن ها داشته باشند .

این قوانین می توانند توسط ابزارهای مختلف و محتوای مناسب ایجاد شوند اینکه چگونه از ابزارها به درستی برای اجرای چنین قوانینی در طراحی سایت و یا اپلیکیشن استفاده می شود بستگی به تیم طراح و توسعه و مدیر پروژه دارد البته این روشن است که اگر این قوانین به درستی پیاده سازی نشود عواقب بدی برای کسب و کار به همراه خواهد داشت .

تعداد امتيازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (81)
گروه خبر: طراحی سایت
کد خبر: 2349


  • قوانین و حفظ حریم خصوصی کاربران در طراحی سایت