Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
28

روش های برای بهبود بخش جستجو در طراحی سایت

روش های برای بهبود بخش جستجو در طراحی سایت

یکی از بخش های بسیار مهم در طراحی بخش جستجو می باشد چرا که تعامل بین کاربران و سایت در این قسمت به وضوح دیده می شود در واقع جستجو مانند مکالمه بین کاربر و سیستم است: کاربر نیاز به اطلاعات خود را به عنوان یک پرس و جو بیان می کند و سیستم پاسخ آن را به عنوان مجموعه ای از نتایج بیان می کند.


جستجو یک فعالیت اساسی و یک عنصر مهم برای طراحی یک سایت بخصوص سایت های که دارای  محتوا سنگین و زیاد می باشند و کاربر برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود ناچار است از آن بهره ببرد تا با سرعت مناسب به مطالب مورد نظر خود دست یابد ، ما در ادامه به برخی از نکات در مورد طراحی قسمت جستجو می پردازیم . طراح باید در طراحی سایت این بخش را به گونه ای طراحی کند که هر کاربری بتواند به سادگی به آن دست یابد همین امر باعث شده است بسیاری از طراحان اختلاف نظر داشته باشند مبنی بر اینکه کدام بخش بهترین بخش از دید کاربران برای قسمت جستجو می باشد . مطالعات انجام شده توسط A. Dawn Shaikh و Keisi Lenz در شکل زیر نشان داده شده است براساس این مطالعات بهترین قسمت برای طراحی بخش جستجو بالا سمت راست و یا چپ می باشد این نقاطی است که اکثر کاربران انتظار آن را می کشند .


 همچنین بر اساس مطالعات انجام شده کارد جستجو باید مناسب با سایت باشد ولی وقتی کاربران بر روی آن کلیک می نمایند باید بزرگتر شود تا بتواند محتوای مورد نظر کاربران به درستی تایپ شود . یک تحقیق انجام شده نشان می دهد یک کادر جستجو باید 27 کاراکتر را شامل شود این تعدا کاراکتر تقریبا 90 درصد جستجو های کاربران را پوشش می دهد.  براساس تحقیقات انجام شده بر روی انواع جستجو ها در سایت امروزه به جای یک کادر ساده به عنوان بخش جستجو باید فیلدهای دیگر نیز به آن اضافه شود تا کاربر بتواند جستجوی بهتری داشته باشد . در برخی طراحی ها کادر جستجو سایت را به صورت یک placeholder طراحی می کنند بدین ترتیب به کاربران می گویند هنگام جستجو ابتدا کدام بخش ها جستجو می شود و اولویت جستجو بر چه اساسی و یا گروه بندی می باشد. اما بهترین نوع طراحی جستجو که در طراحی سایت امروزه مورد استفاده قرار می گیرد autocomplete بودن جستجو می باشد مثلا با سه کاراکتر جستجوهای که مربوط با آن کلمات می باشند به کاربر نشان داده می شود و کاربر با دیدن آن ها بدون آنکه صفحه مورد نظر لود مجدد شود می تواند بفهمد آیا اطلاعات مورد نظر خود در این نوع جستجو وجود دارد و یا خیر . با این کار دیگر نیاز نیست برای هر جستجو یکبار صفحه لود گردد و وقت کاربر با آن گرفته گردد .  

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (200)
گروه خبر: طراحی سایت
کد خبر: 2436


  • روش های برای بهبود بخش جستجو در طراحی سایت