Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
30

روش های برای کاربردپذیری (Usability) که همه طراحان سایت باید بدانند

روش های برای کاربردپذیری (Usability) که همه طراحان سایت باید بدانند

به عنوان طراحان UI، ما هر روز با مشکلات طراحی مواجه هستیم. دانستن اینکه چگونه بهترین راه حل برای حل این مسائل می تواند تحقیق، تجزیه و تحلیل و راه حل های آزمایشی است، می تواند متناسب با نیازهای کاربر متفاوت باشد . اما طراحان برای طراحی سایت و یا اپلیکیشن کمتر در مورد چگونگی اجرای یک مسیر معتبر برای رسیدن به یک راه حل تفکر می کنند خوشبختانه روش های کاربردپذیری این امکان را در اختیار طراحان قرار می دهد که به صورت شفاف مسیرهای ممکن را بررسی و بهترین مسیر را برای رسیدن به یک طراحی بپیمایند . اما اصول کاربردپذیری (Usability) برای طراحی چیست ؟ کاربردپذیری و اکتشاف کاربردپذیری در واقع یک رویکرد مبتنی بر تجربه برای حل مسئله می باشد ، اکتشافات نباید به عنوان قواعد یا راه حل های اثبات شده برای طراحی مشکلات مورد توجه قرار گیرد. آنها به جای بهترین پاسخ ممکن، به اندازه کافی پاسخ مناسب به مشکلات باشند برخی از مزایای استفاده از اکتشاف قابلیت استفاده عبارتند از :

·         آنها برای ارائه بازخورد سریع در اوایل فرایند باعث ایجاد طراحی مناسب در سایت می شوند

·         اکتشافات می تواند با روش های تست کاربر تطبیق یافته بیشتر ترکیب شود

·         برای انجام ارزیابی اکتشافی نسبتا ارزان است

·         اکتشافات را می توان به سرعت در آزمون نمونه های اولیه مانند ابزار Justinmind ایجاد نمود


در حالی که کاربردپذیری که امروزه طراحان در طراحی سایت و یا اپلیکیشن ها استفاده می شود الهام گرفته از جاکوب نیلسن می باشد می خواهیم به برخی از روش های آن بپردازیم .

تلاش برای انسجام : یکی از روش های مهم برای طراحی رابط کاربری در سایت ها ایجاد انسجام در طرح می باشد اسکارو ایلد یک بار گفت که انطباق مشخصه غیرقابل انعطاف است، اما در حقیقت طراحی UX مستلزم آن است که ما منطقی و متفکر هستیم . به عنوان نمونه، طراحان رابط کاربر باید اطمینان حاصل کنند که هر گونه دستورالعمل، جعبه گفتگو و منوها باید همه ویژگی های یکسان را داشته باشند .

کاربران را در کنترل نگه دارید : یکی دیگر از نکته های کلیدی طراحی این است که طراح بتواند کاربران را در کنترل خود نگه دارد و به راحتی بتواند احساسات کاربران را در بخش های که می خواهد برانگیزد و یا در بخش های آن احساسات را کاهش دهد همین امر باعث توجه بیشتر مخاطبان به بخش های مهم سایت خواهد شد .

کاهش مراحل برای رسیدن به هدف : به اعتقاد بسیاری از طراحان هنگام طراحی سایت باید مراحل رسیدن به یک هدف برای کاربران کوتاه باشد یعنی کاربران با کلیک کمتری به هدف مورد نظر خود دست یابند ان باعث تسریع شده و همیشه در ذهن مخاطب خواهد ماند .

کاربران باید بدانند کجا هستند : گاهی کاربران در سایت هنگام پیمایش چند صفحه از آن گم می شوند آن ها دقیقا نمی دانند کجا هستند و باید به چه طریقی از آن عبور نمایند . طراحان باید در هر صفحه از سایت مسیر آن صفحه تا صفحه اصلی را در بالای صفحه درج نمایند همچنین داشتن نقشه سایت می توان یکی دیگر از راه حل های مفید برای حل این مشکل باشد .

از زبان غیر قابل فهم پرهیز شود : در برخی موارد بخش های از سایت به صورت اختصاری و یا علمی صحبت می نماید که کاربران نمی توانند متوجه این بخش از سایت شوند یک قانون کلی وجود دارد که طراحان باید همیشه در القای متن و یا المان به کاربران بخاطر بسپارند این قانون بیان می کند که متن هر بخش و یا راهنمای آن باید از گزاف گویی بپردازد و به صورت شفاف و تا حد ممکن کوتاه به بیان اصل بخش پرداخته شود .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (245)
کد خبر: 2493


  • روش های برای کاربردپذیری (Usability) که همه طراحان سایت باید بدانند