Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
15

استفاده از روانشناسی فاصله برای طراحی سایت

استفاده از روانشناسی فاصله برای طراحی سایت
 یکی از مهمترین هدف های اساسی روانشناسی مشتری در طراحی سایت نمایش درست آبجکت ها سایت به آن ها می باشد . مطالعات زیادی جهت فهمیدن و درک مشتری و ارزیابی آن ها صورت گرفته است این مطالعات علاوه بر اینکه نشان میدهد المان ها یک سایت باید جذابیت بصری داشته باشند یک عامل دیگر را نیز موثر می داند و آن عوامل داخلی از قبیل ادارک ذهنی مشتری است . نظریه سطح تفسیر (CLT) بیان می کند که یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذاری بر برداشت کاربران فاصله روانی المان ها می باشد .

 در این مقاله سه جنبه فاصله روانی مورد بحث قرار می گیرد . فاصله مفهومی (conceptual distance) ، فاصله زمانی (time distance) و مطلوبیت و امکان سنجی می باشد . هر یک از این مفاهیم تاثیر زیادی در جذب کاربران خواهند داشت . هنگامی که از آن ها به نحوه درستی در طراحی سایت استفاده شود باعث جذب مشتری و بازدید زیاد سایت خواهد شد . در واقع اندازه فاصله روانی باعث تاثیر المان ها و آبجکت های می باشد که در ذهن هر کاربر تداعی خواهد شد . سطح بالای تفسیر در ذهن  (High level constral) مانند دیدن یک عکس بزرگ بدون دقت کردن در جزئیات می باشد در حالی که سطح پایین تفسیر در ذهن (Low-level construal) اشاره به تمرکز بر روی جزئیات می باشد بنابراین فاصله المان ها ، اندازه آن ها و... به این تفاسیر ذهن تاثیر خواهد داشت . فاصله مفهومی یک شی یا المان در سایت تاثیر بر ذهن انسان برای ساخت آن المان خواهد داشت . سطح پایین تفسیر ذهن  بر روی رنگ ، فونت ، اندازه و... شی متمرکز می باشد در حالی سطح بالای ذهن بر تمرکز خود را بر روی شناخت کلی و تجربه ای که هنگام کار با شی با آن روبرو می شود معطوف می کند . برای مثال فرض کنید یک لینک خراب در صفحه وب سایت شما وجود دارد و شما در این قسمت اعلان کرده اید که لینک سایت خراب می باشد بخش تفسیر سطح پایین ذهن هنگام نمایش این متن در میابد که لینک خراب می باشد ولی بخش تفسیر سطح بالای ذهن با کلیک بر روی لینک و تعامل با آن به این حقیقت می رسد که لینک قرار داده شده در سایت خراب است .


تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (289)
کد خبر: 2514


  • استفاده از روانشناسی فاصله برای طراحی سایت