Menu
97 35 94 66  info@samiaco.ir
12

روش های مناسب برای داشتن یک داشبورد در سایت

روش های مناسب برای داشتن یک داشبورد در سایت

طراحی داشبورد همیشه برای تمامی سایت ها توصیه می شود چرا که آن ها می توانند با کاربران و یا مدیران سایت ارتباط بصری خوبی برقرار کنند و آن ها را در کمترین زمان ممکن به اهداف خود برسانند در این پست ما قصد داریم در مورد روش های نوینی که امروزه برای طراحی داشبورد در زمان طراحی سایت استفاده می شود توضیح دهیم و نکاتی را بیان نماییم . در بین کارشناسان تجسم اطلاعات، اجماعی وجود دارد که یک داشبورد باید براساس ویژگی های ردگیری چشم انسان و یا مخاطب سایت به 5 منطقه مجزا تقسیم شود. این مناطق را می توان در نمودار زیر مشاهده کرد  .


همانطور که در تصویر بالا دیده می شود، اطلاعات مهم باید در گوشه سمت چپ بالا یا در مرکز طراحی داشبورد (بسته به نوع اطلاعاتی که شما نشان می دهید) قرار دهید. اطلاعات ثانویه باید در سمت راست یا پایین سمت چپ باشد، در حالی که حداقل اطلاعات مهم باید در سمت راست پایین صفحه قرار داشته باشد. با توجه به این نکته، اندازه صفحه نمایش که صفحه داشبورد را مشاهده می کنید نیز در نظر گرفته شده است که تاثیر آن بر اندازه هر بخش است. قانون مجاورت می گوید که انسان ها آیتم هایی را می بینند که به صورت فیزیکی در کنار هم قرار گرفته اند. برعکس، مواردی که به دور از هم هستند و به صورت غیرمستقیم و غیر مرتبط با یکدیگر دیده می شوند. این باید یک اصل هدایت کننده در تصمیم گیری در مورد هر آیتم در طراحی داشبورد باشد و حتی در طراحی سایت و بخش های مختلف در نظر گرفته شود .


همچنین کاربران همچنین موارد مشابه (مانند کسانی که دارای رنگ های مشابه، شکل ها، اندازه و جهت گیری هستند) را به عنوان گروه بندی می کنند حتی اگر آنها به صورت جسمی در کنار یکدیگر قرار نداشته باشند. این پدیده از طریق قانون تشابه توضیح داده می شود که مانند قانون مجاورت اصل گشتالت دیگر است . یکی دیگر از مواردی که هنگام طراحی داشبورد در نظر گرفت محدودیت شناخت انسان می باشد اگر چه می توان با استفاده از گرافیک، آمار و انواع دیگر اطلاعات را نمایش داد، یک محدودیت حیاتی وجود دارد و این شناخت انسان است. شناخت انسان شامل توجه، حافظه، یادگیری، استدلال، تولید و درک زبان، حل مسئله و تصمیم گیری است. بنابراین در طراحی باید آن را به خوبی شناخت . همچنین  از نمودارها استفاده کنید تا کاربر بتواند روند تجزیه و تحلیل و شناسایی آن را ساده کند. به طور خلاصه تعداد مواردی که کاربر می تواند در حافظه کوتاه مدت در هنگام جستجوی و استفاده از اطلاعات نشان دهد باید در طراحی داشبورد در نظر گرفته شود . هر پیکسل ای که در طراحی داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد باید یک هدف داشته باشد و نباید بدون علت اطلاعات را دوباره کاری کرد و در نمودارهای متعدد قرار داد .  


رنگ نیز یکی از مهم ترین معیارها در طراحی سایت و در المان های آن بخصوص در طراحی داشبورد می باشد . رنگ های به کار رفته می تواند تجربه کاربر را با موفقیت یا شکست مواجه سازند  . استفاده مناسب از رنگ، توجه را جلب می کند و می تواند به کاربر در درک داده ها کمک کند در حالی رنگ های زیاد و مبهم می تواند به ابهام کاربران در دریافت داده ها که به صورت اشکال های مختلف هستند بیانجامد همچنین باید رنگ های را در طراحی در نظر گرفته شود که کاربرانی که کم بینایی یا کور رنگی دارند دچار اشتباه و سردرگمی نشوند .

تعداد امتيازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (181)
گروه خبر: طراحی سایت
کد خبر: 2566


  • روش های مناسب برای داشتن یک داشبورد در سایت